assalamualaikum , welcome to laman diary blogspot yow ! ^^

Nasi Goreng Maktam


Assalamualaikum tuan-tuan dan puan-puan bertemu lagi kita bersama 
saya chef dayana :P amin cehh poyo pulak aku , haha sebenarnya haqi ni telebih rajin nak tulis pasal cara masak nasi goreng , hehe sebab selama ni aku xpernah pun tengok org masak nasi goreng cara macam  nie satgi aku tunjuk cara dia xdelah pelik sangat tapi aku pelik jugak la time aku tengok maktam aku buat , sebab mak aku buat simple gila , yang ni kena tumbuktumbuk bagai jadi jom kita cooking make a king merapu  nama nasi ni aku bagi nama NASI GORENG MAKTAM sebab aku tengok maktam aku yg masak 
hari tu , hihi

jadi bahan-bahannya ialah 


* nasi putih
* udang kering ''
*cili kering ''
* bawang putih (1)
*bawang merah (2)
*cili hijau 
*telur (2)
*carrot
*kubis

dan


sotong ! boleh tambah ayam jugak tapi ambil yg isi potong kecik-kecik baru yummy ! 

cara-cara :

  1. Panaskan minyak , goreng bahan yg bertanda '' dahulu , agak garing pastu angkat , sambil sambil dok mengoreng tu tumbok bawang merah , bawang putih ,cili hijau lumat lumut .
  2. Lepas tu , ambil bahan yg kita tumbuk tadi masukkan dalam kuali dan kacau kacau jgn bg garing sangat .
  3. Kemudian masukkan sotong , kubis , carrot  , telur ni stail campak campak  sambil dok mengacau dalam kuali , tangan sebelah lagi diminta untuk tumbuk bahan yang bertanda '' yg goreng tadi punya malas tulis main tanda-tanda ja hihi .
  4. Lepas tu  masukan garam secukup rasa fuhh wah wah mcm chef dah nie :P haha , kalau suka kicap boleh masukan kicap sikit agak-agak untuk bagi nasi tu warna je hihi xdelah putih aje :P tapi maktam tak letak kicap ni aku mandai je letak , hehe.
  5. Bahan yang kita tumbuk tadi yg bertanda '' tuu , kita ambik letak atas nasi macam nie
nasi tu gaul2 dulu jangan bagi dia gumpal-gumpal ehh nasi gumpal ke ?? hentam jela hihi  baru letak bahan '' kat nasi tu .

   6. Lepas tu gaul nasi tu bersama bahan '' bagi sama rata na , baru fair, jadi la macam nie .

dah bertukaq warna kan kan kan :P

  7. Seterusnya , masukan nasi dalam kuali yang kita goreng tadi lepastu gaul gaul gaul  bagi sama rata , lepas dah rata masukkan telur .

kacau telur tu dulu sampai bagi keras sikit baru gaul dengan nasi sekali kacau sampai puas dann SIAP !
mak aku cakap nasi goreng kacau lagi lama lagi sedap tapi jangan hangit udah la yer ^^ 

taaaddaaa SIAP ! NASI GORENG MAKTAM 

makan dengan ayam goreng lagi tumbs up ! ^^

ps : sorry kalau keliru ke poyo ke apa sebab first time tulis resepi mcm nie walaupun nasi goreng aje hehe
jadinya selamat mencoba :) nampak macam dok sedap tapi bolehlahh nak isi perut aku letak kicap jadi warna macam tu pulak hehe .

No comments:

Post a Comment

ALL RIGHT RESERVED © SEGALA YG TERCATAT ADALAH MILIK DFISECRETTT